fredag 10. mai 2013

Minecraft i klasserommet

En NKUL-sesjon som utfordret meg litt, var Minecraft i klasserommet. Jeg har lovet en av elevene på skolen at jeg skal fortelle han om hva jeg lærte når jeg ser ham på skolen til uka.I begynnelsen av sesjonen satt jeg en stund og humret over Twitterkommentarer om Lightsaber-rommet. Meget fornøyelig å følge #NKUL på Twitter, forresten. Mange som er kjappe i replikken og som uten tvil har stor kompetanse innen fagfeltet. Dette var dog ikke sesjonen for å multitaske for min del. Jeg kjenner Minecraft gjennom flere av elevene på skolen. Har fått litt omvisning og "lyttet med et halvt øre". Nå har jeg googlet litt om Notch og litt om dataspill i skolen og kjenner meg klar til å møte Minecraft-eleven min på mandag. Blir han imponert, tro?

Etter en kort innføring, ble vi sendt ut på Ringstabekk skole sin server der to flotte elever viste oss hva de hadde bygget opp med klassen (kjente byggverk). Jeg lastet ned gratis app på iPaden og så var det bare å kjøre på! Her er altså min første Minecraft-produksjon. Må innrømme jeg brukte en del tid bare på å manøvrere meg rundt. Dultet borti klosser overalt. Tok tid før jeg skjønte hvordan jeg kunne fly også. Romsans, ikke min sterkeste side. Men kan nok trenes opp...Plantet uhorvelig mange gule blomster før jeg fant en flekk der jeg kunne plassere noen murstein og en dør. Stolt! Likte tipset om å finne Hama-perlemønster for å bygge figurer.

















Et av målene i Kunnskapsløftet er å planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy. Elever ved Vestby videregående skole har bygget opp modeller av skolen sin på Minecraft. Skal tro om det er noen superbrukere på Åskollen skole som tar en lignende utfordring....? Må sjekkes ut. Helt vilt å se hva folk får til og landskap og scener som er bygget opp. Game of Thrones, for eksempel..

























































Jeg er altså ingen gamer selv. Men det er resten av familien. Sønnen på snart 15 kjøpte Playstation for sin første barnetrygd, åtte uker gammel. I hvert fall påstår faren hans at han absolutt burde ha det. Ser  jo ut som han likte det! Jeg ser at det er en fordel å kjenne gloser og innhold fra spillverden i møte med elevene. Det hender jo jeg tilbringer litt tid med noen som trenger å prate litt ekstra med en voksen og da slår det sjelden feil å bruke spill som "ice breaker". Jeg blir stadig forsøkt vervet inn i spill, men har ikke blitt hekta. Lagde meg en female priest i WoW en gang, men ga opp etter ett ding. Gubben tror jeg kunne blitt en rå damage dealer i pvp og han kunne healet meg og holdt meg i live og sånn. Men det skjer nok ikke. 

Åtte av ti niendeklassinger spiller spill minst en gang i uken. Jeg ser helt klart potensialet og overføringsverdien med spill inn i skolen. Har fått en del klare tilbakemeldinger fra poden når jeg kjører grensesetting i forhold til tidsbruk og spilling. Ikke måte på hvor mye han har lært. Og det stemmer! Ingen tvil om det. IKT-senteret har laget et godt spillark med beskrivelse av et undervisningsopplegg med bruk av Minecraft

Oppsummeringsvis; jeg er fremdeles ingen gamer. Slik overlater jeg til de som kan det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar